Termelésirányítás
Néhány gondolat, személyes tapasztalat alapján
- Termelésirányítás
- Művezetés
- Kapacitás tervezés, nyomonkövetés
- Ütemterv készítés
- Több párhuzamosan folyó projektek prioritás szerinti gyártás ütemezése
- Hatékonyság növelése
- Selejt csökkentés
- Gazdaságosság
- Motiválás: Alkalmazottak motivációja
Irányítási problémák
Egyik fő probléma, hogy a kapott információk alapján alakul ki egy kép a szervezetről,
illetve, a szervezet és egyének munkájáról.
Azt a leg nehezebb elérni, hogy a munkavállalók őszinték legyenek.
Általában a beosztottaktól kétféle magyarázat születik.
- az egyik, ami jól hangzik,
- a másik, ami, igaz.
Sohasem azt mondják el először, ami igaz, hanem azt, ami jól hangzik.
Ebből a hamis információból áll össze a kép a vezető fejében a szervezet munkáját illetően.
Tulajdonképpen egy "filmet vetítenek" neki, aminek a valósághoz semmi köze.
(Erre létezik technika, módszer, amivel ez megoldható!)
Nem arra van szükség, hogy a vezető mindent elintézzen, hanem arra, hogy minden el legyen intézve! Nem mozgatni kell a dolgokat, hanem mozgásba tartani.
Felsővezetők, középvezetők, brigádvezetők, utasítást végrehajtók.
Termelés irányítás
Egy kis kitérő. Vezetőt ki lehet nevezni bizonyos szempontok figyelembevételével, vagy bizalmi alapon. Legtöbb esetben pedig kinevelik, „kinől” a többiek közül. Alapvetően vezetői alkatnak kell lennie, nagyon nehéz felismerni ezeket a vezetői jeleket. Ne tévesszen meg a szakmai tudása, azért, mert sokat tud, még nem biztos, hogy jól irányít. Ezzel a kérdéssel nagyon sok könyv, tréning foglalkozik.
Egy cég növekedése szinte törvényszerűen magával hozza azt az állapotot, amikor a cégvezetőt elborítja a rengeteg feladat, napi 12-14 órát dolgozik, és mégsem érzi elég hatékonynak magát. Fáradt, túlterhelt és nincs kinek továbbadni a feladatokat. A saját dolgai mellett még a munkatársak problémáival is neki kell foglalkoznia. Miután a többiek hazamennek, ő még bent marad, hogy kezelje azokat az aktuális ügyeket, amik nem tűrnek halasztást.
Ideig óráig nyilván fenntartható ez az állapot, de aztán az ember rájön arra, hogy két dolgot csinálhat:
- vagy visszafejleszti a cégét, hogy ismét “kezelhető nagyságrendűvé” váljon számára,
- vagy kialakítja maga alatt a következő vezetői szintet (továbbiak: erőforrás menüpontnál)
(olvass tovább: prominentszeged.hu)
Művezetés
Munka kiadása többféleképpen történhet:
Szóban.
Kisvállaltoknál, néhány személy irányításánál, nem túl bonyolult műveleteknél szokták alkalmazni. Illetve nagyobb vállalatoknál, azok a vezetők, akik kisvállalttól kerültek vezetői pozícióba. Vagy kisvállalat fejlődése során a kisvállalati szokásokat nem fejlesztették, így ugyanolyan „gyermekbetegségekkel” küzdenek tovább is. Vállalat fejlődése folyamán időnként fel kell ismerni azt a pontot, amikor fejlesztésre, bővítésre van szükség, ahhoz, hogy a hatékonyság és fejlődés tartható legyen.
A szóban kiadott utasítások hátránya: Nem túl hatékony, sok a félreértés! „Én nem ezt mondtam!” „Ezt félreértettük! Nehéz előre tervezni.
A vezető három hibát követhet el.
- nem magyarázta el rendesen, hogy mit kel tenni
- nem győződött meg róla, hogy megértették-e
- nem ellenőrizte
Van egy negyedik is, de ez ritkán fordul elő: Nem a megfelelő embernek adta ki a feladatot, ez kiderül már a második, vagy harmadik pontnál.
Elszámoltatás:
A gyakorlatban az elszámolás miatt szokták használni a szóbeli feladat kiadásánál, hogy a dolgozónak a nap végén tételesen le kell írnia egy előre elkészített formanyomtatványra, hogy aznap mit csinált és mennyi időt fordított rá. Ez alapján lehet később utókalkulációt készíteni. Ez a fajta munkamódszer nem túl hatékony!
Ebben is rengeteg hiba szokott lenni.
Sokszor előfordul, hogy a feladat kiosztója sem emlékszik pontosan, hogy kinek mit mondott és mikor, ráadásul a feladat elvégzéséhez szükséges időt se tudja mindig pontosan megbecsülni. Így van, aki megszakad, van, aki egész nap csak a lábát lógatja. Ha ezt el akarja kerülni, állandóan a munkavégzők közelében kell lennie, folyamatosan ellenőrizni, átszervezni a munkavégzést.
Lényegesen javul a helyzet, ha a műszaki dokumentációnál leírt technológiai utasításban normaidő is szerepel.
Ha kiadjuk a munkát egy dolgozónak és nem közöljük vele, hogy mennyi időt fordíthat rá, akkor valószínűleg kényelmes módon fogja végrehajtani, főleg, ha órabérben foglalkoztatjuk. Ennek az esetnek a hátránya, hogy a bérköltségeket nem lehet kordában tartani, és a határidő sem tartható. Az elvállalt munkákat általában árajánlat és szerződés kötéshez kötjük. Nem mellékes, hogy a szerződött összegen belül tudunk-e maradni, vagy sem.
Sok vállalkozás „elvérzik” ezen, és nem csak kisvállalkozások.
A fenti problémák megelőzéseként:
Alakítsunk ki a cégnél egy műszaki részleget. Az ott dolgozók a tervezők, műszaki rajzolók, technológusok, technikusok, programozók.
Ők a cégnél a műszaki szempontból az „okos emberek”.
Kis vállalkozásoknál a tervező mellett elég egy műszaki előkészítő, aki a tervezőtől kapott rajzok alapján készíti a beszerzési listát és átadja a beszerzésnek, kiadja a dokumentumokat a gyártásba.
A fejlődés során, már nem képes ellátni a rengeteg feladatot, ekkor kell bővítés lehetőségét elővenni, a műszaki előkészítő munkáját átveszik a technikusok, technológusok.
A „műszaki előkészítő” munkakör fogalmát több cégnél többféle módon értelmezik.
Van, ahol a műszaki előkészítő árajánlatokat készít, vevővel tárgyal – egyeztet stb.
Tisztázni kell, hogy a folyamatban kinek, mi a pontos feladata, az hogy ezt hogyan hívjuk, az más dolog.
A műszaki előkészítés, a műszaki részleg munkájának az összessége.
Mielőtt kiadnánk a munkát, a műszaki részlegnek össze kell állítani egy műszaki dokumentációt a termelés részére. Ebben ki kell dolgozni a pontos rajzokat, darabjegyzéket, technológiát, műveleti leírást, műveleti sorrendet, normaidőt, a gyártásba résztvevő erőforrásokat, vonalas ütemtervet, kooperáció szükségletet.
Amikor ez kész, át kell adni a termelésvezetőnek, aki megfelelő ütemezés szerint elindítja a beszerzést, leosztja a művezetőknek. A beszerzést konkrétan nem a termelésvezetőnek kell bonyolítani! Ő csak azt határozza meg, hogy a kiadott ütemtervben szereplő gyártmányok készítéséhez mikorra kell, hogy itt legyenek az anyagok! (Ideális esetben ezt a beszerzési tervet is a műszaki részleg végzi és gant formában adja át a termelésnek és ebben az esetben a termelés csak végrehajtó.) Ez a cég fejlődési fokától függ.
El kell különíteni az operatív és a fizikai bonyolító munkát. (diszpécser)
Pl. Amikor fel kell állni az asztaltól, mert beérkezik, egy anyag, meg kell keresni valamit, ki kell menni a raktárba, ki kell vinni a műhelybe a rajzot, meg kell keresni valakit, el kell intézni valamit, meg kell nézni egy gépet, azt ne az végezze, akinek az a feladata, hogy gondolkodjon! Erre való a diszpécser.
Erőforrás
Bővítés, „toborzás”.
Kapacitás felmérés után, megállapítható, hogy szükség van bővítésre.
Annak a területnek a feladata, ahol felmerült a bővítés szükségességére.
Sokan úgy gondolják, hogy ez majd a főnökök, cégvezetés dolga. Előfordul sajnos gyakran, hogy felvesznek valakit, odateszik a fejlesztendő területre, az ott dolgozók pedig kitúrják, ellenségesen fogadják, mert féltik a pozíciójukat, vagy irigyek, vagy egyszerűen csak a fontosságukat akarják hangsúlyozni.
Előfordul, hogy a frissen felvett dolgozó okosabb, ügyesebb, mint az adott részlegben dolgozók, ezért is alakulhat ki konfliktus helyzet.
Mindez a probléma halmaz megelőzhető, ha a felsőbb vezetés időben tesz intézkedéseket.
Pl. olyan munkahelyi légkört teremt, amivel az ott dolgozók nem féltik a pozíciójukat, nem tekintik konkurenciának az újonan érkezőket.
Tudatosítani kell, hogy a bővítéssel az ő munkájuk fog leegyszerűsödni, teher mentesülni.
Hasonló a helyzet, ha valaki nyugdíjba készül, vagy otthagyja a céget.
A „fejvadászatnak” folyamatosnak kell lenni, mivel a munkaerőpiac kínálata nagyon vegyes.
Általában a meghirdetett állásra nagyon ritka, ha a megfelelő ember jelentkezik. A szakmai önéletrajzából és beszélgetésből nagyjából be lehet lőni, hogy tudjuk-e használni az illetőt, de az, hogy beválik-e majd csak később derül ki. Ezért van a próbaidő.
Ha találunk valakit először meg kell vizsgálni a képességét szaktudását, az adott feladatra való alkalmasságát. Ezután lehet kinevelni a megfelelő pozícióra.
Ez nem mindig szokott sikerülni, de ha mégsem, még lehet, hogy valamely más területen jobban ki tudjuk használni a tudását, ami attól is függ, hogy hol érzi magát a legjobban.